Lenka Sokolová
doc. Mgr. Lenka Sokolová, PhD.

Odborné zameranie: pedagogická a školská psychológia, metodika vzdelávania v psychológii, well-being v školskom prostredí
Vzdelanie:
2001 PdF UK (BA): Učiteľstvo všeobecno-vzdelávacích predmetov: psychológia – anglický jazyk (Mgr.)
2003 FiF UK (BA): Školská psychológia (špecializačné štúdium)
2006 PdF UK (BA): Pedagogická psychológia (PhD.)
2019 PdF JČU (ČR): Pedagogická psychológia (doc.)
Zahraničné študijné pobyty a stáže (výber):
2003 University of Guelph, Kanada: Rudolf Dreikurs Summer School and Institute ICASSI
2004 University of Cork, Írsko: Rudolf Dreikurs Summer School and Institute ICASSI
2005 Frederick Institute of Technology, Cyprus: Group Dynamics and Social Skills in the Classroom
2009 ISPA, Malta: Crisis Management in Schools - Training Course for School Psychologists
2018 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, ČR: Erazmus
2022 Wageningen, Holandsko: Rudolf Dreikurs Summer School and Institute ICASSI
2023 University of Groningen, Holandsko: Erazmus
2023 Dublin City University, Írsko: Rudolf Dreikurs Summer School and Institute ICASSI
2023 Univerzita Karlova, ČR: Erazmus
Prax:
2000 – 2007 učiteľka a školská psychologička na základnej škole
2007 – 2012 lektorka a koordinátorka komunitných vzdelávacích projektov (vzdelávanie dospelých)
2011 – 2015 učiteľka psychológie na gymnáziu
2008 – 2021 odborná asistentka/docentka (PdF UK v Bratislave)
2015 – trvá lektorka kontinuálneho vzdelávania pedagogických a odborných zamestnancov*kýň školstva
2021 – trvá docentka/profesorka (FSEV UK v Bratislave)
Výučba:
Pedagogická a školská psychológia, Intervencie v školskej psychológii, Preventívne programy
Výskumné a edukačné projekty:
· APVV-22-0078 Duševné zdravie u dospievajúcich v kontexte súčasných spoločenských výziev (2023-27)
· 035UK-4/2022 Psychologické vzdelávanie pre nepsychologické profesie: metodická a obsahová podpora (2020-24)
· 001UK-2-3/2022 Systematická podpora poskytovania a uskutočňovania doplňujúceho pedagogického štúdia a rozširujúceho štúdia na UK (2020-21)
· APVV-18-0070 Generácia Z - nové výzvy dospievania (2022-23)
· VEGA 1/0119/21 Poruchy učenia a pozornosti u študentov a študentiek v terciárnom vzdelávaní: Prevalencia, symptomatológia, copingové a učebné stratégie (2021-24)
· Fond SK-NIC Stanem sa učITeľom - inovácia pregraduálnej prípravy budúcich učiteľov prostredníctvom videa a jeho efektívneho využitia vo vzdelávaní (2020-21)
· ESF 312011AFX7 Skvalitnenie prípravy budúcich pedagogických zamestnancov v oblasti vzdelávania humanitných a spoločenských vied, jazykov a umeleckých vied (2020-21)
· VEGA 1/0409/14 Osobnosť a profesijné videnie učiteľa/učiteľky vo vzťahu k riešeniu náročných situácií v školskej triede v období tranzitu do praxe (2017-19)
· KEGA 060UK-4/2017 Podpora naratívnej kompetencie v slovenskom jazyku u detí z marginalizovaného jazykového prostredia - súbor metodických materiálov (2017-19)
· VEGA 1/0562/13 Sociálno-psychologické kompetencie v pregraduálnej príprave a ranej pedagogickej kariére učiteľov (2013-15)
· KEGA 021UK-4/2013 Vyučovanie psychológie a predmetov osobnostného a sociálneho rozvoja - súbor metodických materiálov (2013-15)
· VEGA 1/0253/09 Kognitívne verzus sociálne predpoklady úspešnosti u ľudí s postihnutím (2009-12)
Členstvo v profesijných a akademických organizáciách:
· European Federation of Psychology Teachers´Associations (členka výboru, 2019-22 prezidentka EFPTA)
· Board of Educational Affairs pri EFPA (členka výboru, 2017-23)
· European Society for Psychology Learning and Teaching (ESPLAT)
· North American Society of Adlerian Psychology (NASAP)
· Asociácia školskej psychológie SR a ČR
· Členka Oborové rady doktorského studijního programu Psychologie, obor Pedagogická psychologie (PdF JČU, ČR)
Výber z publikačnej činnosti:
https://www.researchgate.net/profile/Lenka-Sokolova
https://orcid.org/0000-0001-8535-5713
· Antalová, A., & Sokolová, L. (2022). Porucha pozornosti u vysokoškolských študentov: prehľadová štúdia. Československá psychologie, 66(2), 111-129. https://doi.org/10.51561/cspsych.66.2.111
· Brisson, R., Furstová, J., Sokolová, L., Erikson, Ch., Boniel-Nissim, M., & Baďura, P. (2024). Trends in the link between perceived social support and life satisfaction in adolescents (2013/14-2021/22): A cross-national study. International Journal of Public Health, Special Issue: Trends in Adolescent Health And Wellbeing - 40 Years of the HBSC Study, 69, Art. No. 1607283, 1661-8564. https://doi.org/10.3389/ijph.2024.1607283
· Černickaja, K., & Sokolová, L. (2024). Dyslexia in higher education – teacher’s perspective: scoping review. Frontiers in Education, 9, Art. No. 1372699. https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1372699
· Dutke, S., Bakker, H., Sokolová, L., Stuchlikova, I., Salvatore, S., & Papageorgi, I. (2019). Psychology curricula for non-psychologists? A framework recommended by the European Federation of Psychologists' Associations' Board of Educational Affairs. Psychology Learning and Teaching, 18(2), 111-120. https://doi.org/10.1177/1475725719838889
· Horaničová, S., Husárová, D., Madarasová Gecková, A., Lacková Rebičová, M., Sokolová, L., De Winter, A. F., & A Reijneweld, S. A. (2024). Adolescents´ academic performance: What helps them and what hinders them from achievement and success? Frontiers in Psychology, 15, Art. No. 1350105. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1350105
· Lisá, E., Sokolová, L., Jablonická, P., & Kardelisová, L. (2023). Motivation to succeed is not enough: motivated students need to know how to plan/organize their steps ontheir way to success. Frontiers in psychology, 14(13), s. [1-12]. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1119409
· Masaryk, R., & Sokolová, L. (2012). Making a difference by doing applied qualitative research in education: three case studies. Human Affairs, 22(4), 492-509. https://doi.org/10.2478/s13374-012-0040-1
· Masaryk, R., Sokolová, L., & Túnyiová, M. (2018). Academic self-concept and the use of tablet technologies in Czech and Slovak schools. Studia Psychologica, 60(3), 167-182. https://doi.org/10.21909/sp.2018.03.760
· Nolan, S., Cranney, J., Jia, F., Sokolová, L., Selvam, S. G., Dunn, D. S., Mena, J. A., Richmond, A. S., Machin, M. A., & Yahiiaiev, I. (2024). Going Global: Intersections of American Psychological Association’s Guidelines 3.0 with International Foundational Competence Frameworks. Scholarship of Teaching and Learning in Psychology, Special Issue: APA Guidelines 3.0. (in press) https://doi.org/10.1037/st10000409
· Papageorgi, I., Falzon, N., Sokolová, L., Stuchlikova, I., Salvatore, S., Williamson, M., Foster, J., Pavlin-Bernardic, N., Beara, M., Bakker, H., & Dutke, S. (2024). Skills and competencies gained from a psychology bachelor s degree: European graduates perspectives. Psychology Learning and Teaching, 23(1), 43-64. https://doi.org/10.1177/14757257231187532
· Sokolová, L., Brozmanová, E., Harvanová, S., Zacharová, Z., Lemešová, M., & Minarovičová, K. (2019). Empatia učiteľov a učiteliek: prierezová štúdia. Československá psychologie, 63(1), 13-25.
· Sokolová, L., Papageorgi, I., Dutke, S., Stuchlikova, I., Williamson, M., & Bakker, H. (2022). Distance teaching of psychology in Europe: Challenges, lessons learned, and practice examples during the first wave of COVID-19 pandemic. Psychology Learning and Teaching, 21(1), 73-88. https://doi.org/10.1177/14757257211048423
· Sokolová, L., Lemešová, M., Hlaváč, P., & Harvanová, S. (2022). Through teachers’ eyes: An eye-tracking study of classroom interactions. Sodobna Pedagogika/Journal of Contemporary Educational Studies, 73(4), 127-145.
· Sokolová, L., & Šuplatová, A. (2018). Anxiety in the foreign-language classroom. Pedagogika, 132(4), 166-177. https://doi.org/10.15823/p.2018.132.10
· Sokolová, L. (2023). Motivation toward choosing psychology as a secondary school subject: A cross-cultural comparison. Teaching of psychology, 50(1), 41-46. https://doi.org/10.1177/00986283211029938
Sokolová, L. (2024). Mental health literacy and seeking for professional help among secondary school students in Slovakia: a brief report. Frontiers in public health, 12(30), art. no. 1333216. https://doi.org/10.3389/fpubh.2024.1333216